tisdag 8 januari 2013

Min träningskalender: Moleskine Wellness Journal

Precis som namnet antyder så är Moleskines Wellness Journal en hälsokalender. Jag har främst tänkt använda den som planering för min träning, men även för att skriva ner hur/vad jag äter, adresser till bra träningsbloggar och annan nyttig info som har med träning att göra. På Moleskine's egen sida där de beskriver kalendern tycker jag det är svårt att få en bra beskrivning av hur kalendern är uppbyggd så jag gör en egen liten beskrivning här.

Kalendern har 12 stycken flikar där 6 av dem redan har rubriker. Sedan finns det 6 flikar som är tomma där man själv sätter sina rubriker antingen med de förtryckta stickers som finns eller så skriver man en egen rubrik.




I början av kalendern finns det en övergripande planeringssida och en kaloritabell. Det finns också tomrader där man kan fylla i egna livsmedel.


Den första fliken är Personliga mål där man skriver ner sina mål per vecka och per månad. Det finns även sidor för att skriva ner "aha-upplevelser".



Flik två innehåller "Träningsuppföljning". Jag kan tycka att det är lite för få sidor för just detta, men behöver man fler så kan man ta en tom flik och fortsätta på eller använda en av de förbestämda flikarna genom att använda mallar för träningsuppföljning och klistra över (mer om det längre ner).


Kostsidorna är rätt basic där man skriver upp vad man ätit och hur många kcal det blev. Det finns inga kolumner för kolhydrater, proteiner och fett utan det får man isådana fall skriva ner under det specifika målet eller i kcal-kolumnen.


Under fliken General health skriver man t.ex in vilka kosttillskott, proteinpulver mm man tar.
Under fliken Games & Sport kan man anteckna t.ex. tennismatcher eller andra resultat från träningar. Sidorna är uppbyggda som träningssidorna fast med andra överskrifter.
Sidorna bakom fliken Inspirations är helt tomma och här kan man t.ex. klistra in målbilder.

Det jag saknade var en månadskalender där man kan planera in sin träning vecka för vecka. Men det löste jag genom att hämta hem en mall från Molekine's hemsida som jag sedan klistrade in bakom en av de tomma flikarna.


Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med kalendern! Den har sina fördelar och nackdelar när det gäller hur jag skulle vilja att en träningskalender ser ut, men efterson man lätt kan anpassa den genom att använda mallarna från Moleskine's sida tycker jag den är riktigt bra!

Nu ska jag beställa deras Travel Journal!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar